zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologické CNG autobusy potřebují podporu

17.06.2014
Ekologická auta
Urbánní ekologie
Ekologické CNG autobusy potřebují podporu

Vláda v dubnu 2014 projednala informaci o stavu přípravy strategie čerpání pro období 2014-2020 (Dohody o partnerství) a programů, které budou spolufinancovány z evropských fondů.

Přestože v Dohodě o partnerství se deklaruje zlepšení kvality ovzduší skrze podporu alternativních zdrojů paliv, jako je CNG, podle posledních informací města nemohou v příštím období počítat s žádnou podporou na ekologické CNG autobusy. V ČR jezdí dnes 500 CNG autobusů, ale je to jen 2,5 procenta ze všech, která v ČR jezdí.

Jakmile byla v lednu letošního roku vyhlášena dotace na CNG autobusy, Brno rozjelo největší CNG projekt v ČR půl miliardy korun. V brzké době by zde mělo jezdit 100 autobusů na zemní plyn. Stejně tomu bude i v Ostravě. Město Havířov uvažuje, že všechny autobusy ve městě budou jezdit jen na CNG, Ústí nad Labem si hodlá pořídit 30 až 35 CNG autobusů. Zájem o nákup těchto autobusů spolu s podporou je obrovský.

Míra urbanizace v ČR je 73 procent, proto je negativnímu působení emisí z městské dopravy vystavena většina obyvatel. Nejvyšší hodnoty tuhých znečišťujících látek jsou ve velkých městech, a tak je tomu i v Praze. V případě oxidu uhelnatého se v mezikrajském srovnání Praha dokonce vymyká.

V Dohodě o partnerství se navíc přímo zmiňuje, že je v Praze "potřeba rozvoje alternativních paliv, jako je CNG", ale Praha je jediná, kde autobusy na CNG stále nejezdí.

V rámci implementace Státní politiky životního prostředí ČR 2012-2020 se vláda ČR mimo jiné zavázala prosazovat zvýšení podílu čistých a energeticky účinných vozidel v sektoru veřejné dopravy podporou obměny vozového parku a zaváděním odůvodněných a kontrolovatelných pobídek na straně poptávky v rámci městských center. Podle posledních informací nemohou města v příštím období v rámci nových operačních programů počítat s žádnou podporou na ekologické CNG autobusy.

V ČR jezdí 19 716 autobusů a více než polovina z nich je starší 10 let. Navíc průměrné stáří se zvyšuje, na konci roku 2010 to bylo 14,38 roku, na konci roku 2011 pak 14,56 roku a na konci roku 2013 je to už 14,76 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii (EU) činí maximálně 11 let. Autobusů normy Euro 0 až III je v ČR asi 13 tisíc. V loňském roce bylo v ČR registrováno 891 nových autobusů, z toho těch na CNG jen 42.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí