zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Silniční doprava z pohledu ekologie

20.04.2014
Doprava
Silniční doprava z pohledu ekologie

Postupné zavádění stále přísnějších emisních limitů Euro dalo zapomenout na kdysi tak často černě čoudící náklaďáky a autobusy. Legislativa, kontroly emisí, ale i technického stavu v STK přinesly své ovoce. Kouřící vozidla jsou opravdu výjimkou. Stejně tak dříve naprosto běžné loužičky oleje po motorem vozidla, které jen krátce zastavilo, ale i pod převodovkou či rozvodovkou, patří už díky bohu minulosti.

Současná vozidla musí splňovat nejen přísné emisní podmínky, ale také mnoho dalších ekologických kritérií, která zajišťují už sami výrobci. Bez toho by vozidla nedostala homologaci a nesměla by vůbec do prodeje.

Trochu v oblasti menšího zájmu zákazníků jsou zatím stále vozidla na alternativní paliva, s hybridními pohony, nebo "čisté" elektromobily, i když jsou už vyráběna a prodejci nabízena. Jejich většímu rozšíření stále brání většinou znatelně vyšší pořizovací náklady a často problematický dojezd.

Případným uživatelům se prostě taková vozidla nevyplatí, zejména v dnešním období stále silnějšího tlaku na snižování provozních nákladů. A to, co dělají vlády některých zemí, že formou nižších daní či subvencemi podporují elektromobilitu, u nás ještě nepřišlo na příslušných místech v úvahu.

Je také zajímavé, že se u užitkových vozidel tak pomalu rozšiřuje zřejmě ekologičtější, ale také náklady na pohonné hmoty výhodnější pohon na plyn. Ať už to je stlačený zemní plyn CNG, nebo LPG. Přitom automobily už od výrobce vybavené pro provoz na plyn jsou v nabídce několika značek.

Zde stojí za zmínku, že mnohé automobily s "klasickým" naftovým pohonem, plnící požadavky normy Euro 6, mají nižší emise než některé vozy s hybridním pohonem. A jen pro ilustraci stojí za to uvést, že za celý rok 2013 bylo u nás registrováno celkem 11 669 lehkých užitkových automobilů, a z toho bylo 430 s pohonem na CNG (1,7 %), pět na LPG, jeden jediný elektromobil a žádný s hybridním pohonem. Zato 88,25 % připadalo na naftu.

To snad hovoří za vše, ale přesto je jisté, že už v blízkém budoucnu budeme jezdit ještě ohleduplněji k životnímu prostředí než dnes.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
25
11. 2020
25.11.2020 - Seminář, školení
hotel Olympik, sál Olymp, Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí