zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hybrid od Komatsu míří až do Antarktidy

16.03.2014
Ekologická auta
Hybrid od Komatsu míří až do Antarktidy

Až v mrazivé Antarktidě, na belgické polární stanici Princess Elizabeth bude vědcům pomáhat hybridní hydraulické rýpadlo Komatsu HB215LC-1...

V extrémních podmínkách, kdy teplota klesá pod minus 40 stupňů Celsia a vítr dosahuje rychlosti až 250 km/h, bude mít tento moderní bagr na starost odstraňování ledu a sněhu a také stavební práce.

Cesta stroje na daleký jih začala na konci loňského roku v belgickém městě Fleurus, kde jej společnost Komatsu Europe International předala Mezinárodní polární nadaci. Ta stanici v zemi královny Maud vybudovala a před pěti lety uvedla do trvalého provozu. Po naložení na palubu lodi Mary Arctica v přístavu Zeebrugge a předvánočním mezipřistání v jihoafrickém Kapském Městě má zhruba v polovině letošního ledna plavidlo s tímto neobyčejným nákladem přistát u břehů Antarktidy. Od pobřeží pak rýpadlo čeká ještě přes 200 kilometrů dlouhá cesta na polární stanici Princess Elizabeth.

ŠETRNÝ K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ

A na jaký stroj se mohou vědci na stanici, která neprodukuje žádné emise a je zcela energeticky soběstačná, vlastně těšit? Na stroj, který je právě šetrný k životnímu prostředí, navíc s vynikajícími výkonovými parametry při výrazném snížení provozních nákladů.

Komatsu HB215LC-1 je hybridní rýpadlo druhé generace, které se může pochlubit v průměru o 25 procent nižší spotřebou paliva a emisemi CO2 než tradiční rýpadla. Se svou provozní hmotností 21 220 kg a lopatami o objemu 0,8-1,1 m3 se řadí do nejrozšířenější kategorie hydraulických rýpadel o hmotnosti 21 tun. Nabízí vlastnosti, které činí z rýpadel Komatsu světovou špičku - prvotřídní pohodlí posádky, vysokou bezpečnost, velkou spolehlivost a nízké provozní náklady.

Rýpadlo HB215LC-1 je poháněné hybridním systémem Komatsu, sestávajícím z elektromotoru otoče, elektromotoru/generátoru, kondenzátoru s měničem a vznětového motoru o výkonu 104 kW. Systém využívá pohybovou energii otoče a ukládání energie v kondenzátoru. Kondenzátor umožňuje velice rychlé ukládání a zpětné využívání energie během rychlých cyklů při práci hydraulického rýpadla. Pohybová energie otočné nástavby je při brzdění přeměněna na elektrickou energii a uložena v kondenzátoru. Odtud je využívána při opětném otáčení otočné nástavby nebo, pokud energie uložená v kondenzátoru není pro otáčení potřeba, pomáhá energie pohánět generátor, umístěný mezi vznětovým motorem a hydraulickými čerpadly. Vznětovému motoru pak napomáhá pohánět hydraulická čerpadla a tím zmenšit špičkovou potřebu výkonu. Řízení celého systému zajišťuje elektronická řídicí jednotka. Hybridní systém rýpadla HB215LC-1 zajišťuje úsporu paliva ve výši 25 procent a odpovídající snížení emisí CO2 ve srovnání se "standardním" hydraulickým rýpadlem stejné velikosti při typickém pracovním cyklu rýpadla.

INOVACE ZRODILY 2. GENERACI

Historie hybridních rýpadel značky Komatsu se začala psát v roce 1998, kdy odstartoval jejich vývoj. Podnětem k vývoji hybridního stroje byl zhoršující se stav životního prostředí. V květnu 2003 byl postaven první prototyp a pět let nato vyjelo z výrobní haly první pásové hydraulické rýpadlo s označením PC200-8 Hybrid. Díky neustálým inovacím se narodila již druhá generace těchto strojů, konkrétně modely HB205-1, a především HB215LC-1. Tato hybridní rýpadla nabízí svým zákazníkům samozřejmě také společnost KUHN-BOHEMIA, výhradní prodejce stavebních strojů značky Komatsu v České republice.

Nejprve se hybridní rýpadla začala prodávat v Číně a Japonsku, kde dodnes funguje jedno z nejstarších těchto rýpadel, bez jakýchkoliv problémů má odpracováno přes 16 000 hodin. Poté přišly na řadu USA a od roku 2011 jsou hybridní rýpadla Komatsu k dispozici také v Evropě. Společnost Komatsu neustále rozvíjí svoji hybridní technologii a potvrzuje tak pozici světové jedničky v inovacích a pokrokových technologiích v oboru stavebních strojů.

NENÍ NAD OSOBNÍ ZKUŠENOST

Na reference z polární stanice Princess Elizabeth je nutné si ještě počkat. Už teď je ale možné přinést osobní zkušenosti evropských zákazníků, kteří si tento hybrid Komatsu pořídili od některého prodejce v rámci skupiny KUHN, kam patří i společnost KUHN-BOHEMIA. Všichni potvrzují vysoce pozitivní hodnocení. Kupříkladu v západním Rakousku pracuje od září 2011 rýpadlo HB215LC-1 na protipovodňových opatřeních na řece Rýn. Podle majitele stavební firmy Landesflussbauhoff Vorlarlberg, která má práce na starost, rýpadlo nasazené na úpravě břehů vyniká nízkou spotřebou paliva a velmi rychlými pracovními cykly.

Další příklad je z Norska. U tamní společnosti Morten Gultvedt Entreprenor AS pracuje rýpadlo HB215LC-1 při demolicích, na stavbě komunikací a při nakládce. Posádka stroje kladně hodnotí především vysoký výkon rýpadla, velmi rychlé cykly (díky elektrickému pohonu otoče), nízkou hlučnost a spotřebu. I přesto, že volnoběh tvoří pouze 15 % doby práce rýpadla, protože posádka motor při volnoběhu vypíná (průměr je mezi 25-30%), je spotřeba paliva velmi nízká a dosahuje v průměru 11 l/h (o 35 % nižší než měl předchozí stroj stejné kategorie).

Poslední ukázkou úspěšného nasazení je HB215LC-1 působící na projektu Crossrail v Londýně. Rýpadlo, jedno z pěti HB215LC-1 dodaných společnosti Ridgway Rentals, nakládá materiál vytěžený razícími štíty na nákladní auta. Optimální cyklus pro využití všech výhod hybridního systému Komatsu (časté otáčení vrchní nástavby) umožnil dosažení úspory paliva o 28,6 % ve srovnání s předchozím rýpadlem nasazeným na stejné práci a při zachování stejného výkonu.

Všichni výše uvedení uživatelé vedle úspor paliva oceňují i nižší emise CO2 a vysokou technologickou úroveň rýpadla, která jim poskytuje významnou konkurenční výhodu při získávání zakázek na dnešním náročném trhu.

Na základě vynikajícího ohlasu zákazníků z dosavadního nasazení hybridních rýpadel plánuje společnost Komatsu rozšíření této technologie na větší modely rýpadel a také na další typy stavebních strojů. Jako vedoucí firma v oboru stavebních strojů bude společnost Komatsu nadále uvádět na trh stavební stroje s co nejnižším negativním vlivem na životní prostředí při zachování jejich vysoké výkonnosti. Společnost Komatsu hodlá nadále rozvíjet svoji hybridní technologii a potvrzovat tak pozici světové jedničky v inovacích a pokrokových technologiích v oboru stavebních strojů. A tuto svoji vedoucí roli chce posilovat také a především pro zajištění úspěchu svých zákazníků.

Zdroj: STAVITEL

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
13
12. 2019
13.12.2019 - Seminář, školení
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
8
1. 2020
8.1.2020 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
EKONOX s.r.o.
17
1. 2020
17.1.2020 - Seminář, školení
Pardubice, Hotel Labe
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
22
1. 2020
22.1.2020 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí