zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Program spočítá Firmám, jak šetřit náklady i životní prostředí

04.11.2013
Doprava
Energie
Firemní ekologie
Program spočítá Firmám, jak šetřit náklady i životní prostředí

Firma logio umí podnikům vypočítat, kolik aut živí zbytečně, jak vozit zboží kratší cestou s méně kamiony i jak objednávat...

BonaVita, firma, která vyrábí zdravou výživu, řešila před časem palčivý problém: rozrostla se do té míry, že jí už nestačil sklad na výrobky, a zboží tak musela uchovávat v externích skladech. Ty ale byly daleko, a kamiony tak jezdily stovky kilometrů se zbožím tam a zase zpátky.

Vedení této úspěšné české firmy tak stálo před těžkým rozhodnutím. Buď si postaví nový sklad, což by bylo ale velmi nákladné, nebo přepracuje svoji výrobu a zásobování tak, aby se do původního skladu výrobky vešly. "Rozhodli jsme se pro druhou možnost," vzpomíná Jan Ficl, marketingový manažer BonaVity na chvíli, kdy začali spolupracovat se společností Logio.

Ta je také ryze českou firmou a živí se tím, že pomáhá podnikům co nejméně plýtvat a zároveň co nejvíce vydělávat. Pomocí speciálního softwaru, který experti z Logia vyvíjeli čtyři roky, vypočítá podnikům, kolik mají vyrábět, jak správně zásobovat prodejny a sklady tak, aby ničeho nebyl přebytek ani nedostatek. A výsledkem například je, že firmy nevyrábějí zbytečně moc a nemusejí tak stavět sklady ani posílat kamiony navíc jako v případě BonaVity. Zlepšení, která Logio pro ostatní společnosti navrhuje, nejenže šetří firmám náklady a čas, ale velmi často mají také pozitivní dopad na životní prostředí, například jako uspořené jízdy kamionů. Logio dokáže také firmě spočítat, jestli by se jí nevyplatilo víc vozit zboží po železnici nebo lodí.

"Téměř okamžitě po spuštění programu od Logia do ostrého provozu jsme přestali využívat externích skladů a opět jsme se vešli do našeho interního," pochvaluje si Ficl. "Navíc se mezitím obrat společnosti zvýšil o 65 procent a zkrátila se nám i doba, kdy zboží čeká na skladě z původních třiceti dnů na pouhých sedmnáct," dodává Ficl. Firma totiž zastavila objednávání zbytečných zásob a rázem nepotřebovala tolik surovin skladovat a vozit.

Firma vznikla jako absolventský start-up

Logio vzniklo před devíti lety v Praze v podstatě jako startupová firma několika čerstvých absolventů vysokých škol. "Byli jsme těsně po studiích. Já jsem právě dokončil obor ekonomiky a řízení podniků na Vysoké škole chemicko-technologické. Začínali jsme téměř bez kapitálu, jen jako malá garážová firma," vzpomíná na začátky Logia Tomáš Formánek, jeden ze čtyř jejích zakladatelů a pěti společníků, kteří firmu řídí.

Logiu se začalo velice brzy dařit, začalo spolupracovat s významnými klienty, jako například se Škodou Auto. "Jeden z našich expertů pro ně vymyslel způsob, jak převážet auta do Indie tak, aby se místo tří karoserií vešly do přepravního kontejneru čtyři. Takže teď je pro ně doprava karoserií do Indie mnohem efektivnější," dává příklad Formánek. Dnes má Logio sedmdesát zaměstnanců, z toho půlka jsou konzultanti a půlka programátoři, kteří neustále vyvíjejí a vylepšují software, jenž firmám vypočítává možnosti úspory. Upravilo fungování více než šesti stovkám firem, větších i menších. "Logistika je v Česku poměrně mladá disciplína, málokdo se tím seriózně zabývá. Přitom je to tak důležité," podotýká Formánek. V České republice dávají firmy na logistiku více než dvanáct procent nákladů z HDP, přitom například v USA je to jen necelých devět procent. Vyjádřeno v penězích činí tyto náklady 450 miliard korun ročně, zlepšení o jeden procentní bod by pak znamenalo úsporu 44 miliard korun, což se přibližuje například ročnímu zisku ČEZ. "Přitom my děláme jenom to, že se snažíme najít, kde firma plýtvá, a tahle slabá místa se snažíme zlepšit," vysvětluje Formánek.

Program odhalí i to, kolik služebních aut je navíc

Pro české firmy je specifické, že se snaží vytvářet si až příliš velké zásoby. "České společnosti mají sklon k určité hrabivosti. Nakupují víc zásob, než pro výrobu nebo prodej potřebují. Jenže tenhle přebytek musí někde skladovat a spravovat, což jim přináší zbytečné náklady navíc, stavějí se zbytečně sklady, do kterých jezdí kamiony. Přitom by úplně stačilo si to lépe rozvrhnout a skladovat jen to, co skutečně v tu chvíli podnik potřebuje," dodává Formánek.

Dalším plýtváním je například zbytečný transport zboží, kdy si firmy špatně naplánují dopravu a jezdí i kvůli malým zakázkám, což se jim mnohdy nevyplatí. "Někdy chtějí firmy za každou cenu uspokojit všechny zákazníky, i ty nejmenší, a neuvědomují si, že tím zbytečně přicházejí o prostředky," pokračuje Formánek.

Právě software, který Logio vyvinulo, dokáže společnostem taková místa zbytečného plýtvání odhalit. "Tento software se v podstatě napojí na historická data firmy. Analyzuje chování každé konkrétní položky, rozpozná sezonnost, trendy a podobně a na základě toho předpovídá budoucí prodeje. Management softwaru řekne, jaká jsou jeho očekávání, jestli chtějí růst, nebo naopak více šetřit. A software jim vypočítá, jak tomu nejlépe přizpůsobit logistiku," vysvětluje Formánek.

Další software od Logia umí odhalit, že firma živí ve svém vozovém parku zbytečná auta navíc, která nepotřebuje, nebo že například se svým zbožím jezdí trasou, která je nesmyslně dlouhá. Podle výpočtů Logia mají podniky často až patnáct procent nepotřebných aut, která se jim nezaplatí, a když rozvážejí zboží, jezdí trasy až o dvacet procent delší, než je nutné. A to jenom proto, že si je neumějí správně naplánovat.

Expandovali do Jižní Ameriky a míří do Ruska

Jednou z firem, která prošla rukama Logia, je i ZKD Sušice, která v Sušici a okolí provozuje síť maloobchodních prodejen značky Coop. "V našem družstvu je logistika velice důležitá. Naše síť se skládá z mnoha obchodů a obchůdků po celém regionu, a je proto důležité distribuovat zboží efektivně. Před započetím spolupráce s firmou Logio jsme si nemohli být jisti, že ve všech našich obchodech je důležité zboží vždy dostupné, a chtěli jsme to změnit," zdůvodňuje začátek spolupráce Petr Lerch, obchodní ředitel ZKD Sušice.

Software jim pomohl a stále pomáhá snižovat zbytečně velké skladové zásoby na prodejnách a zároveň rozšířit nabídku v obchodech. Jednoduše firma neskladuje zboží, které se neprodává, a naopak svižněji dokupuje to, co jde na odbyt. Zákazník si tedy může lépe vybrat a zboží je čerstvější. "Méně času teď věnujeme tvorbě objednávek a můžeme se lépe starat o obchod jako takový a o naše zákazníky. Díky této spolupráci se nám podařilo snížit hodnotu skladových zásob o pět procent a zároveň ušetřit čas při objednávání," dodává Lerch.

Původně malá pražská firma Logio je se svým konceptem šetření nákladů i životního prostředí tak úspěšná, že dokonce expanduje za oceán. "Před několika měsíci jsme začali působit v Brazílii, kde je po našem softwaru poptávka," říká Formánek. Logio aktuálně pracuje na projektech v Rusku a v rozrůstání za hranice chce pokračovat. "Příští rok bychom rádi expandovali například do Číny nebo Malajsie," plánuje Formánek.

AUTOR: Zuzana Keményová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
19
11. 2019
19.11.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
5
12. 2019
5.12.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí