zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Emise CO2 z dodávek prý mohou být nižší, automobilový průmysl se brání

03.04.2013
Ekologická auta
Emise CO2 z dodávek prý mohou být nižší, automobilový průmysl se brání

Lehké užitkové vozy mohou vypouštět méně emisí, než se předpokládalo, a může je to stát mnohem méně, než si Evropská komise původně myslela. Malé a střední podniky proto žádají, aby se cíle pro emise z dodávek zpřísnily. Automobilový průmysl ale poukazuje na to, že pro své investice potřebuje plánovací jistotu. Cíle pro emise oxidu uhličitého vypouštěné dodávkami by mohly být přísnější, domnívají se asociace malých a středních podniků (MSP).

Do roku 2020 by měly podle legislativy z roku 2011 nově vyrobené lehké užitkové vozy v Evropské unii produkovat maximálně 147 g CO2 na jeden ujetý kilometr. To znamená o 34,4 g CO2/km méně než v roce 2010 a o 28 g CO2/km méně, než kolik stanoví cíl pro rok 2017 (EurActiv 11.1.2013).

V současné době Evropský parlament projednává aktualizaci nařízení, které tento cíl upravuje. Nová legislativa má stanovit nástroje, které mají automobilkám pomoci stanovených hodnot dosáhnout.

Cíl 147 g je ale nedostatečný, tvrdí Evropská aliance malých podniků (ESBA), společnost Athlon car lease a Evropský svaz obchodu EuroCommerce. Společně zaslaly dopis parlamentnímu zpravodaji Holgeru Krahmerovi (Německo, ALDE), jenž za nové nařízení zodpovídá.

Původní nařízení bylo totiž přijato v době, kdy se předpokládalo, že průměrné emise z lehkých užitkových vozů činí 200 g/km a jejich snižování bude vysoce nákladné. V přepočtu na jeden vyrobený vůz měly náklady činit 2.000 až 3.000 eur.

Loňská studie nizozemské konzultační společnosti TNO zadaná Evropskou komisí ale ukázala, že náklady mohou být mnohem nižší - přibližně o 500 eur na jeden vůz - a také průměrné emise byly již v roce 2010 přibližně o 20 g/ nižší.

"Cíle pro lehké užitkové vozy mohly být o něco ambicióznější," řekl EurActivu zdroj z blízkosti irského předsednictví v Radě EU.

Ve zmíněném dopise adresovaném europoslanci malé a střední podniky požadují, aby se cíl pro rok 2020 snížil na 118 g CO2 na ujetý kilometr.

Emise z dopravy rostou

Silniční doprava není součástí evropského systému pro emisní obchodování (EU ETS). Zodpovídá ale za 12 % evropských emisí CO2 a je jediným zdrojem emisí, u něhož se nedaří dosáhnout snížení.

V průběhu let 1995 až 2010 množství emisí z dodávek vzrostlo o 26 % a předpokládá se, že poroste dál, ukazuje studie jiné nizozemské konzultační společnosti CE Delft, která ji vypracovala pro think tank Transport and Environment.

Za výraznější snižování emisí se staví zasilatelské firmy nebo společnosti nabízející leasing automobilů. Obávají se totiž zvyšování nákladů na spotřebované palivo, které je u méně účinných vozů přirozeně vyšší. Bojí se také, že by se Evropská unie mohla uchýlit k nepřímým opatřením na snižování emisí, jako je například zpoplatňování silnic.

Proti přísnějším cílům se naopak staví evropský automobilový průmysl. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) upozornilo na vysoké náklady, které vývoj účinnějších automobilů přináší a zdůraznilo, že průmysl potřebuje investiční a plánovací jistotu.

Parlament by měl o návrhu nové legislativy hlasovat na začátku května. Ještě dříve se bude vyjadřovat k podobnému nařízení, které se zabývá emisemi CO2 vypouštěnými osobními vozy

ZDROJ:Euractiv.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí