zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Školy už odevzdaly k recyklaci téměř 800 tun drobného elektroodpadu a baterií

19.04.2011
Ekologické vzdělání a výchova
Recyklace
Zpětný odběr
Školy už odevzdaly k recyklaci téměř 800 tun drobného elektroodpadu a baterií

Nejlepšími školami jsou ZŠ Záboří nad Labem, ZŠ a MŠ Habry a ZŠ a MŠ Přepychy

Mateřské, základní a střední školy zapojené ve vzdělávacím programu Recyklohraní už odevzdaly k recyklaci 785 tun baterií a drobných elektrozařízení. Ke zpracování se jen v loňském roce dostalo také téměř 16 500 televizí a monitorů. Podle organizátorské společnosti ASEKOL díky vytříděným televizím a monitorům školy například uspořily tolik vody, kolik spotřebují za den obyvatelé Kladna a Chomutova dohromady, nebo zamezily vzniku 2 500 tun nebezpečného odpadu. Nejúspěšnější školou z hlediska sběru drobného elektra je ZŠ a MŠ Habry, jejíž žáci už dokázali vytřídit přes 21 tun elektroodpadu. Nejlepší ve sběru baterií je ZŠ Přepychy s 3 333 kg. Prvenství v oblasti soutěží a kvízů patří ZŠ Záboří nad Labem, kde již dokázali nastřádat 10 135 bodů.
České základní, mateřské a střední školy už třetím rokem třídí elektroodpad a baterie v rámci programu Recyklohraní. Aktivita škol každým rokem vzrůstá. Celkem 2 318 ústavů z celé ČR loni dokázalo vytřídit o 80 % televizí a monitorů více než v roce 2009, mimo jiné i při obměnách zařízení v počítačových učebnách. Díky společnosti ASEKOL, která se v Recyklohraní stará o sběr a osvětu na téma elektrooodpad, školy nyní přesně vědí, jak jejich snažení prospělo životnímu prostředí. "Ve spolupráci s kompetentními odborníky se nám podařilo vytvořit studii, díky níž jsme schopni přesně vypočítat přínosy recyklace televizí a monitorů pro životní prostředí. Na základě studie jsme se rozhodli pro obce a následně i školy vypracovat tzv. Environmentální vyúčtování za loňský rok. Je to další nástroj, jak motivovat žáky k třídění elektroodpadu," říká Hana Ansorgová ze společnosti ASEKOL, která Recyklohraní spoluorganizuje.
Obsahem Environmentálního vyúčtování je počet televizí a monitorů, které škola v minulém roce odevzdala k recyklaci, a přepočet na přínos životnímu prostředí. Díky této studii každá zapojená škola přesně zjistí, kolik bylo jejím přispěním uspořeno elektrické energie, ropy, primárních surovin a pitné vody, ale i její podíl na snížení produkce nebezpečných odpadů a emisí skleníkových plynů. "Školy v ČR dokázaly například uspořit téměř 2 500 MWh elektrické energie, což je pro lepší představu roční spotřeba 943 domácností. Přes 12 milionů ušetřených litrů vody zase představuje denní spotřebu 118 000 lidí," upřesňuje Ansorgová.
Zábavně-vzdělávací program Recyklohraní byl spuštěn v září 2008. Organizují ho neziskové společnosti ASEKOL, EKO-KOM, EKOLAMP a ECOBAT, které se zaměřují na sběr a recyklaci elektroodpadu, obalů, svítidel a baterií. "V rámci programu děti do speciálních kontejnerů sbírají elektrozařízení a baterie, vyplňují kvízy a účastní se kreativních modelářských, výtvarných a literárních soutěží," říká manažerka projektu Recyklohraní Pavla Špringerová a dodává: Hlavním smyslem Recyklohraní tedy není sběr elektroodpadu a baterií, ale budování uvědomění směrem k životnímu prostředí."
Školy za sběr a splněné úkoly dostávají body, za něž si mohou pořídit odměny podle svých přání z rozsáhlého katalogu. "Největší zájem je o stolní fotbálek, sportovní potřeby a drobnou elektroniku. Velké přízni se těší také nově přidané společenské hry," upřesňuje Špringerová. Organizátoři již za odměny vydali zhruba 2,2 milionu korun, školy však mají u organizátorů "uloženu" ještě více než jednou tolik.
Recyklohraní také pořádá semináře pro učitele a poskytuje jim výukové materiály pro snazší práci s dětmi. V květnu letošního roku jsou například pedagogové zváni na konferenci Zpětný odběr 2011, kde bude environmentální vzdělávání jedním z hlavních bodů. Společnost ASEKOL také finančně podporuje celorepublikovou vědomostní soutěž Eurorebus, která probíhá právě v těchto dnech.
Nejaktivnější školy v ČR z hlediska nastřádaných bodů (bez sběru):
Škola
Okres
Počet bodů
ZŠ Záboří nad Labem
Kutná Hora
10 135
ZŠ Ronov nad Doubravou
Chrudim
9 075
ZŠ Železný Brod, Pelechovská
Jablonec nad Nisou
8 205
ZŠ Habrmanova, Hradec Králové
Hradec Králové
8 005
10. ZŠ Plzeň
Plzeň
7 645
Nejaktivnější školy v ČR z hlediska sebraného drobného elektra:
Škola
Okres
Počet kg
ZŠ a MŠ Habry
Havlíčkův Brod
21 410
Střední škola - Centrum odborné přípravy technickohospodářské
Praha 9
17 065
ZŠ Křivoklát
Rakovník
13 053
ZŠ a MŠ Kravsko
Znojmo
10 867
ZŠ a MŠ Dačice
Pardubice
8 000
Nejaktivnější školy v ČR z hlediska sebraných baterií:
Škola
Okres
Počet kg
ZŠ a MŠ Přepychy
Rychnov nad Kněžnou
3 333
ZŠ a MŠ TGM, Milovice
Nymburk
2 141
ZŠ Slavonice
Jindřichův Hradec
2 131
ZŠ Beroun, Wagnerovo nám.
Beroun
1 982
ZŠ Zubří
Vsetín
1 705
Úspora energií a surovin ze sebraných TV a monitorů ve školách zapojených do Recyklohraní
Kraj
Počet škol
TV
PCM
TV+PCM
Energie MWh
Ropa l
PS kg
Voda l
NO t
SP t
Moravskoslezský
169
2 490
1 400
3 890
579
11 466
26 170
2 914 855
589
155
Středočeský
88
1 449
815
2 264
337
6 673
15 231
1 696 460
343
90
Jihomoravský
83
1 052
591
1 643
245
4 843
11 053
1 231 133
249
65
Pardubický
50
878
494
1 372
204
4 044
9 230
1 028 067
208
55
Vysočina
35
847
476
1 323
197
3 900
8 901
991 350
200
53
Praha
45
662
372
1 034
154
3 048
6 956
774 797
157
41
Ústecký
51
659
371
1 030
153
3 036
6 929
771 800
156
41
Olomoucký
50
634
357
991
148
2 921
6 667
742 576
150
39
Zlínský
42
518
292
810
121
2 388
5 449
606 949
123
32
Plzeňský
30
337
189
526
78
1 550
3 539
394 142
80
21
Jihočeský
32
321
181
502
75
1 480
3 377
376 159
76
20
Královéhradecký
34
304
171
475
71
1 400
3 196
355 927
72
19
Liberecký
20
246
139
385
57
1 135
2 590
288 488
58
15
Karlovarský
16
141
79
220
33
648
1 480
164 850
33
9
Celkem
745
10 538
5 927
16 465
2 452
48 532
110 768
12 337 553
2 494
655
Legenda:
TV, PCM - Počet vytříděných televizí a monitorů
Energie MWh - Úspora elektrické energie v MWh
Ropa l - Úspora ropy v litrech
PS kg - Úspora primárních surovin v kg
Voda l - Úspora vody v litrech
NO t - Snížení produkce nebezpečného odpadu
SP t - Snížení produkce skleníkových plynů v tunách CO2 ekv.
Počty bodů získaných školami v Recyklohraní
Kraj
Zapojené školy
Body za sběr elektra*
Body za sběr baterií**
Body za úkoly
Vybrané body za odměny
Středočeský
296
274 629
138 091
308 187
351 404
Moravskoslezský
274
226 136
107 316
275 270
238 756
Jihomoravský
259
177 982
65 144
256 916
204 543
Olomoucký
178
138 070
70 068
183 075
196 467
Ústecký
174
127 848
53 257
163 978
143 902
Zlínský
156
119 312
54 411
164 347
145 000
Pardubický
154
145 445
72 670
178 045
190 493
Vysočina
140
128 194
69 958
174 125
205 499
Královéhradecký
135
96 168
59 357
115 570
126 445
Plzeňský
113
71 168
54 555
144 205
106 923
Praha
126
158 358
34 697
86 195
122 519
Liberecký
111
61 079
38 895
86 690
56 818
Jihočeský
112
68 547
54 249
124 810
127 050
Karlovarský
77
28 673
14 296
76 590
45 516
Celkem
2 305
1 821 609
886 964
2 338 003
2 261 335
* Za jeden sebraný kilogram drobného elektroodpadu se udílejí 3 body, za každou TV a monitor 1 bod
** Za jeden sebraný kilogram baterií se udílí 5 bodů
Recyklohraní je školní recyklační program pod záštitou MŠMT České republiky, jehož cílem je prohloubit znalosti žáků v oblasti třídění a recyklace odpadů a umožnit jim osobní zkušenost se zpětným odběrem baterií a použitých drobných elektrozařízení. Organizují jej neziskové společnosti ASEKOL, EKO-KOM, EKOLAMP a ECOBAT. V současnosti je do projektu zapojeno
2318 mateřských, základních a středních škol.
Kontakty
Recyklohraní: Soborská 1302/8, Praha 6, manažerka projektu: Pavla Špringerová, e-mail: springerova@recyklohrani.cz, tel.: + 420 733 361 155, www.recyklohrani.cz.
ASEKOL, s.r.o.: Československého exilu 2062/8, Praha 4, ředitelka komunikace a PR: Hana Ansorgová, e-mail: ansorgova@asekol.cz, tel.: 602 164 173, www.asekol.cz; Ondřej Tesař, tel.: +420 774 312 586, tesar@asekol.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
6
3. 2020
6-8.3.2020 - Konference
Praha, KZ Domovina
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí