zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Znovupoužitelné obaly mohou být pro firmy zlatý důl, říkají experti

22.09.2019
Recyklace
Znovupoužitelné obaly mohou být pro firmy zlatý důl, říkají experti

,,I ve velkých světových firmách už všichni mluví o znovupoužitelných obalech", řekla dánská expertka Annette Lendal na úterní panelové diskuzi v pražském Minimum Waste. Tak zvané reuse modely, v nichž se použité obaly výrobků vracejí zpět do oběhu, jsou podle ní nejen šetrnější k přírodě, ale přinášejí také obrovské tržní příležitosti, úsporu nákladů a posílení zákaznických vztahů.

,,Od doby, kdy brazilská Coca Cola sjednotila design lahví pro všechny druhy nápojů a začala s jejich opakovaným plněním, se společnosti nejen zjednodušily a zlevnily procesy, ale výrazně se zvýšila i loajalita zákazníků," dodala Lendal, která v diskuzi zastupovala britskou nadaci Ellen MacArthur, globálně prosazující cirkulární ekonomiku - koncept, jenž klade důraz na co nejdelší udržení materiálů v oběhu v co nejvyšší kvalitě. Nadaci se již podařilo přimět přes 400 světových značek k přijetí závazků ohledně eliminace plastového znečištění, mezi nimi např. Danone, H&M, Coca Colu nebo Unilever.

Akci ve svém prostoru Minimum Waste pořádala pražská firma MIWA, která právě uvedla na trh systém pro moderní bezobalový prodej. Účastníci si tak na místě mohli vyzkoušet reuse model v akci a odsypat si čočku či rýži z jejich chytrého stojanu. ,,MIWA systém je založen na dvanáctilitrových kapslích vybavených čipy, které neustále obíhají mezi výrobcem, obchodníkem a mycím centrem. Podle analýzy životního cyklu takto můžeme ušetřit až 90 % obalového odpadu a až 71 % celkových škodlivých dopadů na životní prostředí," říká ředitel firmy Mirek Lizec.

Miliardová tržní příležitost

Ekonomickou výhodnost znovupoužitelných obalů zdůraznil také Vojtěch Vosecký z Institutu cirkulární ekonomiky: ,,Například u výrobce čisticích prostředků, který nabízí zákazníkům čerpání z velkoobjemových kanystrů do vlastních nádob, sledujeme roční nárůst výnosů v této oblasti až o 300 %." Velká poptávka spolu s doposud malou konkurencí navíc otevírá ohromné tržní příležitosti, které nadace Ellen MacArthur při nahrazení pouhé pětiny všech jednorázových obalů odhaduje na 10 miliard USD.

Cirkulární ekonomika je protipólem současného lineárního modelu, ve kterém se z přírodních zdrojů levně a rychle vyrábějí produkty s krátkou životností, jež se záhy stávají odpadem. ,,Jen v ČR se ročně spotřebuje přes 2 miliardy plastových lahví a asi 350 milionů plastových tašek," prohlásil Vosecký. Zároveň uvedl, že recyklační kapacity jsou u nás dlouhodobě přetížené a není tak divu, že téměř polovina vytříděných plastů končí na skládkách nebo ve spalovnách. Naproti tomu z reuse modelů odchází k recyklaci pouhé minimum obalového odpadu.

Buďme pyšní na poškrábané lahve

V diskuzi se objevil také dotaz na životaschopnost reuse modelů v momentě, kdy znovupoužitý obal ztrácí svůj bezvadný vzhled. Když totiž například Coca Cola v 90. letech experimentovala s opakovaným plněním lahví v Česku, nepochodila - po několika použitích se na lahvích objevily škrábance a zašedlá místa a lidé pak odmítali nápoje kupovat. ,,V dnešní době bychom již neměli lpět na dokonale vypadajících obalech," reagovala Lendal. Jde prý také o to, aby společnosti uměly své rozhodnutí správně komunikovat. ,,Firmy mohou být naopak hrdé na to, že své obaly opakovaně používají," říká. Úspěšné reuse modely již dnes fungují nejen v Evropě (např. Loop), ale i třeba v jižní Americe, jak dokládá Algramo provozující v Chile pojízdné doplňovací stanice na produkty každodenní potřeby.

Trend opětovného použití se již rozbíhá i u nás

Českými příklady úspěšné adaptace opakovaně použitelných balení jsou vedle zmíněné MIWA například zálohovaný Otoč kelímek, do kterého horký nápoj s sebou nabízí již kolem 350 českých podniků, nebo RepeteBox, který před nedávnem představil znovupoužitelné poštovní obálky pro e-shopy a již uzavřel kontrakt s největším českým eshopem Alza. Jak předpokládá Jan Al-Amel z výzkumné agentury Simply5, bude naše zákaznická základna těmto obalům nakloněna. ,,Dnes například již 82 % dotazovaných Čechů věří, že jedinec svým konáním může mít pozitivní vliv na životní prostředí", zmínil Al-Amel.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
12
12. 2019
12.12.2019 - Seminář, školení
Kobka č.17, Smíchovská náplavka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí