zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Čeští inženýři vyvinuli zcela nový motor na stlačený zemní plyn do lokomotiv

02.06.2016
Doprava
Energie
Čeští inženýři vyvinuli zcela nový motor na stlačený zemní plyn do lokomotiv

Projekt je zaměřen na výzkum a vývoj alternativních, ekologicky a energeticky šetrných CNG motorů s nižšími emisemi a lepším poměrem výkonu a spotřeby.

Projekt má silnou výzkumnou a vývojovou rovinu, která svedla přirozenou cestou dohromady malou firmu orientovanou na vývoj a stavbu prototypů motorů, strojírenský podnik s potenciálem uplatnit výsledky projektu jako přidanou technologickou hodnotu ke svým výrobkům, a jedno z předních univerzitních pracovišť v oblasti spalovacích motorů.

Vědci z Vysokého učení technického v Brně (VUT) vyvinuli ve spolupráci se společnostmi Marat engineering s.r.o. a Vítkovice mechanika a.s. nový typ motoru na stlačený zemní plyn (CNG). Novinka, která nalezne uplatnění zejména v železniční dopravě, představuje světový unikát, který vyniká zejména sníženou zátěží životního prostředí a nízkými provozními náklady.

Cílem bylo vyvinout zcela novou koncepci jednopalivového CNG motoru, ze které bude možné následně vytvořit i její aplikovanou verzi pro motory Caterpillar. Využití těchto velkoobjemových motorů je hlavně v železniční dopravě u lokomotiv, ale též u stavebních strojů a kogeneračních jednotek. Součástí tohoto projektu je i zavedení navrženého řešení na existující spalovací motor 1.4 tsi pro osobní vozidla koncernu VW. Důležitým výstupem je také funkční vozidlo s tímto prototypem motoru.

,,Jedinečnost našeho řešení spočívá v tom, že jde o motor primárně vyvinutý pro spalování pouze stlačeného zemního plynu a využívá všechny jeho přednosti jako paliva," vysvětlil Marek Bradávka z MARAT engineering. Zejména pro aplikace v železniční dopravě podobný typ motoru uzpůsobený pouze pro spalování CNG podle něj na světovém trhu zatím chybí, o čemž svědčí např. i to, že o toto řešení projevilo okamžitě zájem několik velkých společností jako např. Indické státní dráhy nebo ruský Gazprom. ,,Možnosti využití jsou díky ekologickým aspektům, nízké ceně a bohatým zásobám zemního plynu po celém světě opravdu široké" doplnil Marek Bradávka s tím, že při vývoji samotného konceptu motoru kladli velký důraz právě na jeho komplexnost a univerzálnost tak, aby byl použitelný pro širokou paletu spalovacích motorů a využitelný v různých odvětvích.

CNG1

Nově navržená koncepce velkoobjemového dvanáctiválcového motoru Caterpillar s vícebodovým vefukováním CNG (a - zásobníky vysokotlakého CNG, b - vysokotlaký rozvod CNG, c - redukční ventil, d - nízkotlaký zásobník CNG, e - palivové lišty, f - vefukovače)

TA02031128 - Výzkum a vývoj pístového spalovacího motoru pro spalování stlačeného zemního plynu (2012-2015, TA0/TA)

Výše podpory ze státního rozpočtu: 17,2 mil. Kč

Příjemce: MARAT engineering, s.r.o.

Další řešitelé:

  • VÍTKOVICE MECHANIKA a. s.
  • Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství


Zdroj: https://www.tacr.cz

Fotogalerie:

Ověření funkčnosti nově navržené koncepce plynového CNG motoru na zkušebně VUT Brno Motor Caterpillar 3412 s prototypem palivového CNG systému namontovaný na lokomotivě řady 714 Lokomotiva řady 714 jezdící s prototypem nově navrženého CNG palivového systému

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí