zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Šetrná letadla mají Airbusu přinést větší obchodní úspěch

21.06.2015
Doprava
Šetrná letadla mají Airbusu přinést větší obchodní úspěch

Trendem letecké dopravy je zelené nebe. Výrobci i letecké společnosti se předhánějí, jak chtějí šetřit životní prostředí a kdo nabízí ten nejhospodárnější letecký motor.

Z celkových emisí oxidu uhličitého v objemu 32 miliard tun v roce 2014 za sebou zanechávají velká dopravní letadla dvě procenta. Ale protože se počet cestujících zdvojnásobuje zhruba každých 15 let, jejich podíl na znečišťování ovzduší poroste. Výrobci i letecké společnosti se tomu snaží čelit. Airbus, jeho hlavní rival Boeing a další.

"To, zda se nám podaří účinně omezovat emise, bude mít značný vliv na náš růst," prohlásil ředitel letecké společnosti British Air­ways pro ekologii Jonathon Counsell na semináři, který ve francouzském Toulouse uspořádala společnost Airbus Group.

Emise musí klesnout

Emise z leteckých motorů by se měly podle Daniela Carnellyho, marketingového ředitele divize Aircraft Environment, do roku 2020 snižovat alespoň o půldruhého procenta ročně.

"Předpokládáme, že úroveň emisí se stabilizuje kolem roku 2020," uvádí manažer Airbusu. Tato společnost nyní do vývoje úspornějších a ekologičtějších motorů ­investuje přes dvě miliardy eur ročně. Prioritou pro letecké společnosti by se mělo stát biopalivo, míní Eileen van den Tweelová, šéfka inovací z nizozemských aerolinií KLM. Umožňuje omezit emise oxidu uhličitého o 50-80 procent (podle složení biopaliva).

Jenže biopalivo je až šestkrát dražší než nejvíce používaný letecký petrolej. Experti proto pracují na vývoji jiných tekutých paliv, například z biomasy či domovního odpadu. "Ale to je stále v pokusné fázi," podotýká den Tweelová.

Spotřebu paliva, a tedy i úroveň emisí, lze omezit i snížením hmotnosti letounu. Nový stroj A350 už obsahuje více lehkých slitin (53 procent) než tradičních kovů.

Výrobci letounů se snaží minimalizovat emise připadající na jednoho pasažéra zásahy do interiéru. "Ale nemůže to být o tom, že namačkáte cestující do kabiny jako sardinky," podotýká Charles Champion viceprezident Engineering Airbus. Jak dodává, hlavně nízkonákladoví dopravci tlačí na to, aby si cestující mohli vzít do kabiny co nejvíce zavazadel. Dopravcům pak nehrozí riziko, že budou muset vyplácet náhrady za ztracené kufry.

Boj s hlukem je obtížný

Velkou ekologickou zátěž představuje i hluk motorů. Vůbec nejvíce obyvatel, jimž ztrpčuje život, v Evropě žije v těsném sousedství londýnského Heathrow. "Doby, kdy lidé při každém startu přetrhli někde na zahradě hovor, protože neslyšeli vlastního slova, už jsou sice dávno pryč, ale je to pořád problém," říká Jonathon Counsell z British Airways.

Heathrow, největší evropské letiště, proto hodlá od příštího roku zkušebně spustit nový přistávací systém. Podstata spočívá v tom, že letoun zahájí sestup později a po strmější dráze.

Výrobci letadel dosáhli ve spolupráci s dopravci v boji proti hluku v minulých letech značných úspěchů. "Důkazem toho je, že obyvatel, kteří žijí v blízkosti velkých letišť neubylo, naopak jich přibývá, hlavně v Asii," uvádí Mark Watson, ředitel hongkongských aerolinií Cathay Pacific pro ekologii.

Z ekologického hlediska je stále důležitější také likvidace starých letadel a recyklace použitých dílů a materiálů. "Zhodnotit" pro další výrobu a montáž lze po různých úpravách 80 až 90 procent stroje. "Je to nákladné, ale vyplatí se to. Ale na kolik to přijde, vám neřeknu, neboť to je obchodní tajemství," dodal Watson.

3,3 miliardy
cestujících přepravily loni společnosti, jež jsou členy Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (tedy bez low-costů).

4,7 procenta
by měl být v příštích 20 letech nárůst letecké dopravy ve světě, v Asii má být ještě rychlejší.

-80 procent
je od počátku 50. let minulého století, kdy v komerční dopravě začala epocha tryskového létání, pokles emisí CO? v přepočtu na jednoho pasažéra.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí