zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V souboji dvou plynů nakonec zvítězí CNG

18.03.2015
Ekologická auta
V souboji dvou plynů nakonec zvítězí CNG

Jeho podíl v dopravě táhnou autobusy, ale i prodej osobních automobilů na CNG se letos zdvojnásobí.

V souboji propan-butanu (LPG) a stlačeného zemního plynu (CNG) na českých silnicích dochází k zásadnímu obratu. Podle automobilek i velkých distribučních společností se zatím široce využívané LPG stává slepou vývojovou větví a budoucnost patří zemnímu plynu.

V současné době přitom v Česku jezdí zhruba 200 tisíc vozidel na LPG a pouhých devět tisíc na CNG. Propan-butan lze do auta natankovat na téměř 900 místech, zatímco v případě CNG bylo veřejných čerpacích stanic na konci prosince jen 75. Nicméně tuzemská spotřeba CNG loni vzrostla o 40 procent a také letošek přinese velký skok.

"Ani jedna automobilka už na našem trhu nenabízí nový vůz na LPG přímo z výroby," konstatuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Také Škoda Auto již vozidla na LPG nevyrábí, ale v nabídce má dva modely na zemní plyn. Dodatečné přestavby na LPG byly přitom nejjednodušší a cenově nejvýhodnější u starých motorů. S moderními složitými agregáty se přestavba komplikuje a řada výrobců k ní má negativní stanovisko. "Dodatečná přestavba se nedoporučuje u žádného vozu Škoda, protože hardware i software je jiný," varuje mluvčí mladoboleslavské firmy Zbyněk Straškraba.

Automobilky preferují CNG hlavně proto, aby docílily požadované průměrné hodnoty emisí skleníkových plynů. Při provozu na LPG lze totiž dosáhnout snížení jen zhruba o desetinu, zatímco nový vůz na CNG přináší pokles čtvrtinový. Druhým důvodem je, že zemní plyn má podporu EU, jež se snaží omezit závislost na dovozu ropy (LPG vzniká obdobně jako benzin v rafineriích). Využitelné zásoby zemního plynu jsou navíc mnohem větší než známá ložiska ropy, a stejný plyn lze získávat i z obnovitelných zdrojů a z odpadů.

"Vsadili jsme na CNG, protože v roce 2030 bude mít na českém trhu 15procentní podíl a bude třetím nejrozšířenějším palivem po benzinu a naftě," říká Václav Loula, manažer ze společnosti Benzina.

CNG by přitom podle plynárenských společností nemělo ohrozit ani zlevnění benzinu a nafty, k němuž došlo na počátku tohoto roku. "Aby se plyn přestal vyplácet, musela by se cena nafty a benzinu pohybovat pod 20 korunami," tvrdí místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie Jiří Šimek. Podle jeho slov dnes CNG přináší úsporu ve výši 30 až 35 procent, zatímco v prosinci byla 50procentní. Daň u CNG, která byla v roce 2007 nulová, sice do roku 2020 vystoupá na zhruba 2,8 koruny za metr krychlový, i tak by ale CNG mělo zůstat nejvýhodnějším palivem. "Několikaměsíční výkyv cen ropy představuje příliš krátkou dobu na změnu zákaznických preferencí," potvrzuje Vítězslav Pelc ze Škody Auto. Pro firmy totiž může být přínosem i to, že auta na CNG mají nulovou silniční daň. V následujících měsících se navíc výrazně rozšíří i síť čerpacích stanic, které nabízejí CNG. Do konce příštího roku by jich mělo být 150 až 160. Stojany na CNG jsou již vybavené některé stanice firem Benzina, Shell, Agip, EuroOil a dalších. Motoristé již tedy nemusejí jezdit pro CNG někam do dvora na periferii. Ani při dlouhých jízdách jim přitom nehrozí, že by nedojeli - osobní a lehké užitkové vozy na CNG mají i nádrž na benzin.

Růst táhnou autobusy

Výrazný růst spotřeby CNG ovšem táhnou hlavně autobusy. Mnohé dopravní podniky totiž využily dotací na pořízení ekologičtějších vozidel. Každý desátý nový autobus tak jezdí na zemní plyn.

Cestující vozí zejména v Brně, Ostravě, Havířově, Karviné, Ústí nad Labem, Opavě, Frýdku-Místku, Chomutově a dalších menších městech (celkem je jich už zhruba 35). Letos přitom dojde k další výrazné akceleraci. Zatímco loni jezdilo v Česku celkem 435 autobusů na CNG, do konce tohoto roku se jejich počet téměř zdvojnásobí.

Naproti tomu v kategorii lehkých užitkových vozidel není růst tak přímočarý. Výkyvy v počtu prodaných dodávkových aut na zemní plyn jsou způsobeny zejména tím, jak nabíhají či dobíhají objednávky velkých firem. Průkopníkem byla Česká pošta, jež si v uplynulých třech letech pořídila zhruba tisíc vozidel na CNG. Pokud jde o osobní auta, výrazným tahounem by vedle samotných plynárenských společností měla být státní správa. Úřady jsou totiž na základě vládního usnesení povinovány nakupovat 25 procent "čistých" vozidel.

Při přechodu na CNG je podle Jiřího Šimka nejobtížnější překonat nedůvěru řidičů. "Každý se tomu zpočátku urputně brání, ale za dva měsíce by neměnil," dodává. Auta na CNG jsou totiž tišší, řidiči se nemůže stát, že by natankoval nekvalitní palivo, a CNG nelze ani odcizit.

Nicméně v kategorii nových osobních aut mělo CNG loni na českém trhu podíl jen ve výši necelého procenta. Škoda tu prodala přibližně tisíc plynových Octavií G -Tec a 200 vozů Citigo G - Tec. Letos chce na domácím trhu prodat více než dva tisíce vozů na CNG.

Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl odhaduje, že tento rok vzrostou prodeje nových vozidel na stlačený zemní plyn v Česku oproti loňsku na dvojnásobek. "Mělo by jít o přibližně čtyři tisíce vozidel, a z toho bude 3200 nových osobních automobilů," konstatuje. Privátních kupců však bude zřejmě opět velmi málo, přestože rodiny si obdobně jako řemeslníci a další drobní podnikatelé mohou pořídit i malé "domácí" plnicí stanice (těch je nyní v Česku celkem 130).

"Domnívám se, že obecně u nás přetrvává nedůvěra v tento druh pohonu - ať již z hlediska provozního, tak kvůli zatím omezené síti čerpacích stanic," říká Tunkl s tím, že jedním z problémů, které dopadají zvláště na soukromé majitele plynových aut, dosud bylo i parkování ve veřejných garážích, například v obchodních centrech.

Vyjasněná situace v garážích

Do konce loňského roku byla pravidla pro vjezd do veřejných garáží stanovena dvěma vyhláškami, které si odporovaly. Výsledkem byla interpretace, že vozidlům na CNG a LPG je zakázáno vjíždět do všech uzavřených garáží, pokud do nich nemají vjezd výslovně povolen. Žádná značka, která by umožňovala vjezd automobilů na CNG, přitom neexistuje, takže při doslovném výkladu by nesměly do žádné veřejné garáže.

Od počátku letošního roku však byl tento zmatek odstraněn. Pokud jsou garáže vybavené předepsaným odvětráváním a senzory úniku plynu, vozidla s plynovým pohonem do nich mohou, a v opačném případě je jim vjezd zakázán značkou. Český plynárenský svaz přitom upozorňuje, že na rozdíl od propan-butanu je zemní plyn lehčí než vzduch, takže i v případě hypotetického úniku se z podzemní garáže snadno odvětrá. Provozovatelům většiny garáží by tedy nemělo nic bránit, aby začali vjezd aut na CNG umožňovat.

CNG

- Stlačený zemní plyn je alternativním palivem k benzinu a naftě.
- Má podporu EU, protože zásoby plynu jsou vyšší než zásoby ropy, přičemž BioCNG vzniká i v čističkách odpadních vod a na skládkách.
- CNG má oktanové číslo 130, což vede k tiššímu chodu motoru a jeho dobrým dynamickým vlastnostem.
- V Česku je nevýhodou řídká síť čerpacích stanic (a oproti LPG o něco vyšší cena při přestavbě starých aut).
- V tuzemsku připadá na CNG 0,3 procenta spotřeby paliv v dopravě, v roce 2030 to má být 15 procent.
- V roce 2030 by v Česku mělo fungovat 300 veřejných čerpacích stanic CNG.


Během dvou let vznikne v ČR 85 nových čerpacích stanic CNG, což je zajímavý byznys pro dodavatele.

AUTOR: Petr Korbel

Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí