zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Benzin dál zlevňuje, CNG ne. Výhodnost aut na plyn klesá

10.02.2015
Ekologická auta
Benzin dál zlevňuje, CNG ne. Výhodnost aut na plyn klesá

Rozšíření alternativních paliv v Česku brání zdánlivě nelogický fenomén. I když ceny benzinu a nafty dál padají, stlačený zemní plyn podražuje. Auta na CNG proto přestávají být výhodná.

Loni se přitom u prodeje vozů na CNG, který se po benzinu a naftě měl stát nejrozšířenějším palivem, očekával obrovský boom. Kalkulace jsou ale den ode dne míň příznivé.

Řada firem přitom začala v posledních měsících investovat až stovky milionů do rozšíření infrastruktury a automobilky začaly nabízet nové vozy s pohonem na plyn. Teď jen doufají, že se situace vrátí do normálu a benzin zase podraží. A počítají s tím, že podobná očekávání, respektive že auta na plyn se zase budou vyplácet, mají i zákazníci.

"Pokles cen benzinu považujeme za krátkodobý výkyv," myslí si Václav Král, šéf prodeje CNG zařízení strojírenské firmy Motor Jikov. I tato firma na boom plynu vsadila a profitovala z prodeje plniček. Další firmy od Vítkovice Group po ruský Gazprom zase investují do budování sítí plynových čerpacích stanic.

Automobilky zatím nepočítají s tím, že by vozy na plyn zlevnily nebo že by nějak začaly podporovat jejich prodej. "Aby došlo ke změně nákupního chování, musely by se nízké nebo nižší ceny ropy udržet dostatečně dlouhou dobu, což je podle našeho názoru méně pravděpodobné," říká například šéf prodeje užitkových vozů Volkswagen Jan Procházka.

Před půl rokem byl litr benzinu o 12 korun dražší než kilogram plynu. Nyní je rozdíl jen tříkorunový a dál se zmenšuje. A to přes to, že na světových burzách padá jak cena ropy, tak plynu.

Je to tím, že zatímco ceny benzinu na ceny suroviny reagují rychle, u plynu je reakce výrazně opožděná. Kontrakty plynařů jsou totiž dlouhodobé. "Reakční doba u zemního plynu na pohyb cen je zpravidla asi šest měsíců nebo i déle," vysvětluje mluvčí skupiny E.On Vladimír Vácha. I tato energetická společnost investuje do sítě čerpacích stanic na CNG.

Důvodem růstu ceny plynu je nepatrně vyšší spotřební daň i rychlý rozvoj sítě plynových čerpacích stanic. Ty nové totiž stojí na lepších místech, nabízejí lepší služby, a požadují proto také vyšší cenu za plyn. Každá další taková stanice tak zvyšuje průměrné ceny na trhu, i když žádná stanice nezdražuje.

Pro zákazníka se tak výhodnost CNG výrazně snižuje. Třeba u Škody Octavia je leasing plynové verze stejně nákladný jako u srovnatelného dieselového motoru a znamená tak prakticky okamžitou úsporu díky levnějšímu provozu.

Jenže zatímco v létě mohla leasignová společnost nabízet úsporu 80 tisíc korun při najetí 120 tisíc kilometrů za čtyři roky, při současných cenách už jde o necelých 30 tisíc. Otázkou je, zda tato částka dokáže překonat nedůvěru zákazníků k novému pohonu a zda zákazníci budou ochotni skousnout nepohodlí plynoucí z menšího množství čerpacích stanic a omezeného dojezdu na plyn nebo případně menšího zavazadlového prostoru.

Automobilky CNG potřebují, je to jedna z cest, jak plnit stále náročnější emisní limity. Provoz na zemní plyn je ekologicky šetrnější než provoz na benzin či naftu.

"Automobilky nebudou po roce 2020 schopné s vozidly na konvenční paliva dané limity plnit. Proto je nástup použití alternativních pohonů, a to nejen CNG, jedinou cestou, jak se vyhnout obrovským pokutám při nedodržení průměrných emisních limitů," říká technický ředitel leasingové společnosti Leaseplan Daniel Prostějovský.


1402 vozů


na zemní plyn se loni prodalo v Česku, je to třikrát více než v roce 2013.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí