zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Tupolev 204 SM - snížená spotřeba a hmotnost

02.09.2014
Doprava
Tupolev 204 SM - snížená spotřeba a hmotnost
Tupolev Tu-204SM Typ: pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-204-100 Určení: doprava osob na středně dlouhých linkách Odlišnosti od letounu Tu-204-100: - instalace pokročilejších pohonných jednotek typu PS-90A2 (na místo motorů typu PS-90A) - díky instalaci nového vysokotlakého kompresoru a nového systému řízení typu FADEC tyto motory vykazují v porovnání se svým přímým vývojovým předchůdcem v podobě modelu PS-90A vyšším tahem, menšími provozními náklady (o 35%) a větší spolehlivostí (o 50 až 100%) a navíc splňují požadavky domácí normy AP-33 (ruský ekvivalent americké standardy FAR-33 a evropské standardy JAR-33) - instalace pomocné palubní energetické jednotky (APU) typu Aerosila TA-8-200M (na místo APU typu TA-12-60), která vykazuje větším výkonem (1,5 x), menší hmotností (o 60%) a menší spotřebou paliva (o 40%) - APU tohoto typu lze navíc spouštět při letu ve výškách až do 12 000 m (model TA-12-60 je možné spouštět při letu ve výškách do 7 000 m, přičemž jeho max. provozní výška činí 9 000 m) - menší hmotnost draku - toho bylo docíleno zhotovením některých konstrukčních celků z kompozitních materiálů (směrové kormidlo, výškové kormidlo a mechanizace křídla) a v neposlední řadě též instalací jednoduššího a lehčího podvozku a modernějších (a zároveň lehčích) palubních systémů (to sebou přineslo vzrůst max. užitečného zatížení z 21-ti t na 23 t) - modifikované uspořádání kabiny cestujících - zde se nyní nacházejí sedadla pro 194 (v celoekonomickém provedení s rozestupem mezi jednotlivými řadami 810 mm) nebo 176 (12 v obchodní třídě s rozestupem mezi jednotlivými řadami 960 mm a 164 v ekonomické třídě s rozestupem mezi jednotlivými řadami 810 mm) cestujících - instalace modernějšího klimatizačního systému s digitálním řízením - instalace modernějšího přístrojového vybavení uvnitř kabiny letové posádky - to umožnilo snížit počet členů letové posádky ze tří osob na dvě (vyloučením palubního mechanika) - instalace nového avionického vybavení (jeho součástí se stal též integrovaný zobrazovací a výstražný systém typu KSEIS-204E a palubní počítače typu VSUPT-85-204 a BSS-100-1) - díky tomu je tento model schopen automatického letu ve více režimech a automatického přiblížení na přistání dle ICAO Cat IIIA (na místo ICAO Cat II) Historie: Studii pokročilé modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-204-100, známé jako Tu-204SM, OAO A.N. Tupoleva zpracovala již v roce 2006, a to z podmětu leasingové společnosti Iljušin Finance Co. S letounem typu Tu-204SM se přitom již od počátku počítalo jako s náhradou početné flotily sice úspěšných, zato tehdy již beznadějně morálně i technicky zastaralých středně těžkých dopravních letounů řady Tu-154 (Careless). Na mezinárodním trhu měl tento model zase tvořit plnohodnotnou konkurenci nejnovějších verzí amerických Boeingů 737 a evropských Airbusů A320. Celý program Tu-204SM byl původně rozdělen do dvou etap. Provedení tohoto stroje vzešlé z první etapy přitom již od počátku mimo jiné počítalo též s novými pohonnými jednotkami typu PS-90A2 a novou palubní pomocnou energetickou jednotkou (APU) typu TA-18-200M. Zatímco motor typu PS-90A2 má před svým přímým vývojovým předchůdcem v podobě motoru typu PS-90A, který zajišťuje pohon letounů řady Tu-204-100/-300, navrch díky vyššímu tahu, menším provozním nákladům a větší spolehlivosti, APU typu TA-18-200M vykazuje v porovnání se svým předchůdcem v podobě APU typu TA-12-60 větším výkonem, menší hmotností a nižší spotřebou. Kromě výše uvedeného zmíněná úprava letounu Tu-204SM obdržela též modifikovanou kabinu letové posádky s instalací zcela nového přístrojového vybavení. Jeho instalace přitom umožnila zredukovat počet členů posádky ze tří osob na pouhé dvě. Změny se dotkly též konstrukce draku. Některé jeho celky, jakými je směrové kormidlo, výškové kormidlo a mechanizace křídla, totiž obdržely kompozitní konstrukci. To přitom spolu s instalací jednoduššího a lehčího podvozku a modernějších a lehčích palubních systémů sebou přineslo nemalou redukci hmotnosti, což se zase pozitivně projevilo na užitečném zatížení. Modifikace letounu typu Tu-204SM, která měla vzejít ze zrušené druhé vývojové etapy, navíc počítala se západními motory řady V2500 nebo CFM56 a novým křídlem s kompozitní konstrukcí s vysokorychlostním profilem. Před staršími modifikacemi letounu typu Tu-204 v podobě modelu Tu-204-100 a Tu-204-300 má typ Tu-204SM navrch zejména v menších provozních nákladech (až o 10-15%) a větší životnosti. Ta je přitom stanovena na 60 000 letových hodin, 30 000 vzletů nebo 25 let provozu, zatímco v případě modelu Tu-204-100 tomu je pouhých 40 000 letových hodin, 25 000 vzletů nebo 20 let provozu. Úvodní projekt letounu typu Tu-204SM spatřil světlo světa v roce 2008. Uljanovský výrobní závod Aviastar, který se zabývá produkcí všech letounů řady Tu-204 již od přelomu 80. a 90. let, přitom příslušné výrobní podklady převzal v červenci roku 2009. Práce na prvním prototypu (RA-64150) se rozeběhly ještě ten samý rok. Plány, které počítaly se zahájením letových zkoušek v roce 2009 a uvedením do linkového provozu v roce 2011, se ale splnit nepodařilo. Letoun typu Tu-204SM totiž mezitím zaujal pozici jakéhosi přechodového typu mezi letouny řady Tu-204 a kvalitativně novým středně těžkým dopravním letounem typu Jak-242 (MS-21) konsorcia Irkut (tehdejší plány počítaly se zahájením produkce tohoto typu již v roce 2016), a tak se jeho vývoj začal potýkat s absolutně nedostatečným financováním. Od vzletové dráhy se proto první prototyp tohoto stroje nakonec poprvé odlepil až dne 29. prosince 2010. Zástupcům ruských leteckých dopravců byl první Tu-204SM (RA-64150) prezentován dne 22. dubna 2011. Z Uljanovska do Žukovského, na místo konání certifikačních zkoušek, se tento stroj vydal ještě ten samý den. Do tohoto data si přitom stihl, v rámci závodních zkoušek, na své konto připsat celkem 33 zkušebních letů. Mezitím, v dubnu roku 2011, se rozeběhla montáž prototypu druhého (RA-64151). Od vzletové dráhy se přitom tento stroj poprvé odlepil dne 3. srpna toho samého roku. Svůj veřejný debut si druhý Tu-204SM (RA-64151) odbyl ten samý měsíc na statické ukázce moskevské airshow MAKS 2011. V rámci certifikačních zkoušek oba zmíněné prototypy letounu typu Tu-204SM (RA-64150 a RA-64151) vykonaly dohromady okolo 400 letů. Certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu byl přitom tomuto letounu vystaven dne 31. května 2013. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, se oba prototypy letounu typu Tu-204SM zúčastnily airshow MAKS 2013. Zatímco první prototyp (RA-64150) byl zde prezentován za letu, prototyp druhý (RA-64151) se stal součástí statické ukázky. Se zahájením dodávek sériových Tu-204SM prvním zákazníkům se nyní počítá v roce 2014. Ze strany civilních dopravců ale tento stroj příliš velký zájem nevzbudil. Do dnešních dnů se podařilo s domácími dopravci uzavřít objednávky na pouhých 41 sériových Tu-204SM. Provozovateli těchto strojů by se přitom měly stát společnosti Red Wings (15 ks), VIM-Avia (11 ks), Vladivostok Avia (6 ks), Aviastar-TU (5 ks) a Alrosa (3 ks). Zda budou všechny výše uvedené kontrakty vůbec splněny, je ale více než ve hvězdách, neboť v mnoha případech nejde o závazné, ale jen o předběžné objednávky. Prvním zahraničním zájemcem o letoun typu Tu-204SM se stal Irák. Dodávkám těchto strojů do Iráku, stejně jako zvažované licenční produkci, ale velmi rychle udělalo přítrž embargo vůči tomuto islámskému státu ze strany západních zemí. Celých 25% akcií Permského závodu, který je výrobcem motoru typu PS-90A2, pohonné jednotky letounu Tu-204SM, totiž vlastní americká společnost Pratt & Whitney. Druhým a zatím poslední zahraničním zájemcem o letoun typu Tu-204SM se stala, s objednávkou na tři tyto stroje, syrská společnost Syrianair. Určitý počet letounů typu Tu-204SM zřejmě zakoupí též Ruská vláda. Konkrétně o 11 těchto strojů projevilo určitý zájem Ministerstvo obrany. Dalších 9 sériových Tu-204SM by pak mohlo převzít Ministerstvo vnitřních věcí. K podpisu příslušných závazných objednávek ale zatím ještě nedošlo. V současnosti probíhá v prostorách závodu Aviastar finální montáž prvního sériového Tu-204SM (v.č. 64152). Kromě toho se zde nacházejí trupy a další komponenty dalších dvou sériových strojů (v.č. 64153 a 64154). Více,foto a ZDROJ: ruslet.webnode.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
6
3. 2020
6-8.3.2020 - Konference
Praha, KZ Domovina
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí